Wednesday, 1 October 2014

Amerika camperreis deel 1 - Van San Francisco naar Elko

Een verslag van een fantastische reis met de camper van San Francisco naar Denver, via o.a. Yellowstone National Park.
Deel 1 gaat over de heenreis en de route vanaf San Francisco via Sacramento en Reno naar Elko.

De route van San Francisco naar Denver

2 september 2014

Om half 6 zes opstaan en om 6 uur rijden we weg.
We parkeren de auto in een voor ons gratis parkeergarage vlakbij Station Bijlmer. Vandaar pakken we de trein naar Schiphol.
Omdat het online inchecken niet is gelukt moet we nog wat werk verrichten op Schiphol. De automaat gebruiken lukt niet, bij de balie is ook niet duidelijk waarom het niet lukt. Misschien de naam van het eerste hotel verkeerd gespeld?
Precies op tijd vertrekken we om 11.15 uur vanaf de gate. Dit keer geen vertraging en ook weinig problemen op Washington Dullas Airport waar we Amerika binnenkomen. De immigration officer is vriendelijk en vertelt zelf in Holland te zijn geweest, met de vierdaagse in Nijmegen meegelopen te hebben. Tijd genoeg om de koffers te vinden, door de douane te gaan en ze weer op de volgende band te leggen. Ze zijn al gelabeld voor de uiteindelijke bestemming: San Francisco. In San Francisco met de hotelbus naar het airport hotel, de Red Roof Inn. Van deur naar deur zijn we 23 uur onder weg geweest.


Woensdag 3 september 2014

Vanwege de jetlag zij we natuurlijke veel te vroeg wakker en gaan we maar vast ontbijten, een stevige omelet.
Op de camping in West Sacramento
We nemen de hotelbus weer terug naar het vliegveld om vandaar met de trein naar San Leandro te gaan aan de andere kant van de baai van San Francisco. We zijn bijna een uur onderweg met de trein. Vanaf station San Leandro nemen we een taxi naar de Apollo RV verhuur. We zijn daar dan rond half 11 en nummer vijf op de wachtlijst; verwachte tijd ongeveer half een.
Het is zeker half twee voordat we van het terrein afrijden, op weg naar de dichtstbijzijnde supermarkt.
Het is na drie├źn als we uiteindelijk op weg kunnen gaan naar onze eerste KOA camping, in West Sacramento. We komen daar aan na zessen maar gelukkig hangt er een brief voor ons aan het bord met de plaats en nog wat aanwijzigingen (Wifi code enzo, erg belangrijk). Voor het eerst de slide-out naar buiten, de elektriciteit en het water aangesloten. We zijn gesetteld.

Donderdag 4 september 2014


Old Sacramento
California State Railroad Museum
Voordat we op weg gaan naar Reno gaan we eerst nog naar Old Sacramento, een "oude" binnenstad met leuke western style huizen en het California State Railroad Museum. Een prachtig museum met kolossale stoomtreinen en bijzondere vriendelijke mensen die je van alles willen uitleggen. Leuk om allemaal te zien.

De scenic route van Sacramento naar South Lake Tahoe
Vanaf Old Sacramento gaan we op weg naar Reno. De van te voren uitgestippelde route is een succes. We rijden de scenic route naar Lake Tahoe, met prachtige uitzichten. Onderweg bereiken we toch ook een zekere hoogte. We horen ineens een knal. Het blijkt een chipszak te zijn die op deze hoogte is geknald!

South Lake Tahoe is leuk om te zien met allemaal anders gebouwde huizen en hotels. Het blijkt ook een echt wintersportoord te zijn. Na Lake Tahoe zetten we koers naar Carson City en vandaar maken we de omweg via Virginia City, een soort Volendam maar dan in Western style, voor ons natuurlijk wel leuk om te zien. We komen weer na zessen aan op de camping maar ook hier hangt gelukkig voor ons iets aan het bord. Goed dat we vooraf hadden geboekt: Vol. Morgenochtend registeren.

Vrijdag 5 september 2014
Luchtbalonnen wedstrijd bij Reno
Na een ochtendwandeling naar het toilet zie ik op de terugweg ineens allemaal luchtballonnen. Er blijkt al vroeg een wedstrijd begonnen te zijn. Een Canadees echtpaar kan het ons allemaal uitleggen. Het mooiste komt echter morgenochtend en binnenkort in Reno nog een airshow en iets met motorfietsen... We zullen het niet meer meemaken, maar die ballonnen nu in allerlei vormen zijn wel leuk om te zien. Zo vlak bij de heuvels zijn er kennelijk allemaal verschillende luchtstromen want ze moeten een soort route afleggen. Een 200 meter verschil in hoogte maakt al veel uit en ze zijn blijkbaar in staat om op deze manier zelfs heen en weer te vliegen en op een bepaald punt weer te landen. Indrukwekkend.

Na de registratie gaan we op pad, vandaag naar Elko. De route loopt dwars door de woestijnen van Nevada. Kilometers lang. Wel wat minder afwisselend dus, maar toch wel bijzonder die eindeloze droge vlaktes met rondom wat kale bergen. Elko is en klein stadje in de woestijn. De Iron Horse camping lijkt redelijk nieuw en is mooi aangelegd. Wat grasveldjes en boompjes. En dat in de woestijn... Er is geen barbecue en dus maar wat hamburgers uit de pan. Probleempje is wel dat de pan eigenlijk niet warm genoeg wordt en het bakken wat meer op koken lijkt. Niet getreurd, toch lekkere hamburgers met een glaasje wijn... De camping in Elko heet trouwens Iron Horse. Zaterdag 6 september 2014
Iron Horse, Iron Horse. Ineens weten we het. Dat slaat natuurlijk op de treinen die er vlak langs rijden. Niet ongemerkt. Er wordt luid getoeterd. Iedere keer. De gehele nacht...
Elko blijkt op 1500 meter hoogte te liggen. Ondanks (of misschien wel dankzij) de wederom strak blauwe lucht is het 's morgens wel frisjes. Worden we tenminste echt wakker na een moeizame nacht...
Iron Horse




No comments:

Post a Comment

For the benefit of anybody else, don't be shy, tell us what crossed your mind.